Svar: Rytme - 4 mdr.

17. juni 2007

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Hvor er det dejligt at høre at det går godt med skemaden - det betyder altså at din datter nu er i stand til at holde maden i sig og ikke har kastet noget af det op?

Du skal naturligvis være opmærksom på om det kan være skemaden som giver hende mavekneb og gør at hun græder så ulykkeligt om aftenen, det kan dog også sagtens være hendes alder. Hvis hun er en meget opmærksom lille pige som følger godt med i verden omkring sig, så vil det ofte være sådan at hun i løbet af dagen får alt for mange stimuli og derfor er overtræt om aftenen. Det ses ofte hos børn omkring 4 måneders alderen.

Det kan nogle gange hjælpe at lægge sig ned med hende. Gå i soveværelset, træk gardinerne for, sørg for at der er frisk luft og lidt køligt i rummet og læg dig så ned og am hende liggende. Det kan hjælpe hende til at koble helt af og ...

Annonce

... slappe af i hele kroppen og kan give lidt ro på.

Hun kan naturligvis mærke at far ikke er der, men især mærke det, hvis det påvirker dig. Hun bruger dig som et spejl og hvis du er lidt utryg ved at være alene om aftenen og natten, så fornemmer hun det meget tydeligt og så reagerer hun med gråd - hendes måde at vise at så er hun også utryg.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det lyder helt okay og som en naturlig og alderssvarende reaktion din datter har. Jeg synes ikke du skal give din datter for meget skemad, du må gerne give hende ½ dl. af gangen og når det fortsat går fint, så kan du omkring 5 måneders alderen begynde med lidt grøntsagsmos. Det kan hun så få om aftenen. Det er bedre at give hende ½ dl. 2 gange dagligt så hendes mave kan følge med end det er at give hende større mængder og du så risikerer at det hele kommer retur.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder